حجت الاسلام عجمین "انسان موجودی است که برخلاف سایر موجودات می تواند ساختار زیست خویش را خود تعیین نماید زیرا موجودات دیگر براساس شرایط خاصی که از آن بعنوان غریزه یا عناوین دیگر یاد می شود زندگی می کنند و در این چارچوب بصورت یکنواخت روزگار را می گذرانند و اگر انسان برای این طبیعت مزاحمت ایجاد نمی کرد تغییرات محیطی بسیار کند آنهم تابع شرایط طبیعی خودش صورت می گرفت.
انسان در دو شکل فردی و اجتماعی دارای رفتاری ارادی و مبتنی بر اساس اندیشه و تفکر است. بشر با شناخت محیط راه بهره وری بیشتر و بهتر را دنبال می نماید و با استفاده از قوانین موجود در طبیعت راه سلطه بر این جهان را می یابد و آنگاه برای استمرار زندگی قوانینی را وضع می کند تا بتواند از حیات خویش لذت برده و همزیستی مسالمت آمیزی را با یکدیگر برقرار سازد.
مشکل آدمی در این است که این دنیا را محل اصلی زندگانی خود بداند در حالی که نوع شخصیت انسان نشان دهنده آنست که او اهل این عالم نیست و چند روزی به دلایلی که البته بسیار مهم است به این دنیا آمده و پس از پایان ماموریت باید به موطن اصلی بازگردد.
ارسال وحی برای تعیین ماموریت و ابلاغ مسئولیت آدمی در فاصله زمانی تولد تا مرگ است و بنابراین باید تمامی رفتارها چه در شکل فردی و چه اجتماعی باید با وحی که همان کلام نورانی آفریدگار هستی است هماهنگ شود تا انسانها از زندگی دنیا برای عالم آخرت خویش بهره برده و در جاده هدایت الهی یا صراط مستقیم گام نهند.
مجموعه رفتار بشر در شکل اجتماعی آن به فرهنگ شهرت یافته و فرهنگ عمومی در حالت سخت افزاری بصورت معماری و پوشش دیده می شود و درحالت نرم افزاری آن در قالب آداب و سنن تظاهر می یابد.
باید پذیرفت فرهنگ اصلی ترین مساله بشر در این دنیا بحساب می آید زیرا این فرهنگ است که نشان می دهد فرد و جامعه ، وحی را پذیرفته اند یا با وحی و ارزشها و باورهای دینی فاصله دارند.
صاحبان قدرت که بقای حکومت غیر الهی خود را در نفی دین می دانند همواره تلاش می کنند فرهنگ را بگونه ای مهندسی نمایند که حاصل آن خود محوری و رسیدن به هوسها و امیال خویش است پس فرد و جامعه در رقابتی نابرابر می کوشند تا از ثروت ، شهوت ، شهرت و قدرت بیشتری برخوردار شوند.
اما صاحبان اندیشه که بقای انسانیت را در سایه دین جستجو می کنند به دنبال مهندسی فرهنگ براساس وحی می باشند و دراین جدال فرهنگی انقلاب اسلامی ظهور وبروز یافت و توانست خدا محوری را جایگزین انسان مداری در عصر حاضر نماید.
در طول سه دهه انقلاب اسلامی تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام با شدت بسیار ادامه دارد و اکنون ضرورت ارائه جامعه الگو براساس مهندسی فرهنگ مبتنی بر دین بیش از گذشته احساس می شود.
روز پنجشنبه یکم اسفند 87 در یزد روزی تاریخی بود زیرا هیئت دولت در مصوبه ای ارزشمند ، استان یزد را برای پایگاه نمونه مهندسی فرهنگ انتخاب نمود و اینک این مسئولان استانی هستند که باید این فرصت را مغتنم شمرده و با عقل و تدین که اساس مدیریت دینی است این استان را نمونه ای قرار دهند برای سایر استانها
حسن ختام با کلام امام بزرگوار و معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت روح الله سلام الله علیه باشد آنگاه که فرمود : استان یزد چون همیشه با عقل و تدین اداره می شده است ، مردم آن همواره متدین و طرفدار اسلام هستند و در انقلاب هم یزد موثر بوده است و من امیدوارم که یزد نمونه ای باشد برای سایر استانهای کشور و همانطور که مردم آن متعهدند متعهدتر باشند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا